Om föreningen

Bostadsföreningen Sandberget u.p.a i Stockholms län registrerades som bostadsförening 1918-11-09 med adressen Döbelnsgatan 71 i Stockholm. År 2010 ändrades adressen så att gatuhusets adress blev nummer 71 och gårdshusets nummer 71 A. Även lägenheternas numrering har ändrats enligt Lantmäteriets nya lägenhetsregister från 2010.

Föreningen förvaltar bostadlokaler i sammanlagt 17 lägenheter för sina medlemmar. Därtill hyr föreningen ut lokaler i bottenplanet och i källaren, i nuläget 5 lokaler till tre olika näringsidkare.

Föreningens ursprungliga stadgar antogs 25 oktober 1918. De nuvarande stadgarna härrör från 2018-10-29 . Föreningen leds av en styrelse som tillsätts på föreningens ordinarie årsstämma. Enligt stadgarna skall styrelsen bestå av minst tre och högst fem ordinarie styrelsemedlemmar samt det antal styrelsesuppleanter som stämman beslutar.

Styrelsemedlemmar väljs bland föreningsmedlemmar på den årliga ordinarie föreningsstämman. Styrelseledamot skall vara svensk medborgare. Styrelse utser inom sig ordförande och övriga funktionärer. Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltning av föreningens angelägenheter. Föreningens räkenskapsår skall omfatta kalenderår och räkenskaperna avslutas den 31 december.